Terug naar Ambitie

Menu

Terug naar Ambitie

Bij het bepalen van de inhoud van het bid draait het om het kiezen vanuit welke strategie en welk idee het bid wordt geschreven. Welk verhaal wil je creëren?

Het haalbaarheidsonderzoek speelt een grote rol in het vormgeven van het bid. Als de Modelaanpak tijdens de haalbaarheidsstap is gevolgd dan is er al veel informatie bekend die kan worden gebruikt voor het uitbrengen van het bid. Dan kun je voortborduren op dit onderzoek. 

Wanneer je als evenementenorganisator biedt op een evenement vraag je de internationale federatie eigenlijk om de organisatie van één van de belangrijkste sportmomenten van het jaar aan je toe te vertrouwen. Daarom moet je de internationale federatie overtuigen dat het evenement bij jou in goede handen is. Centraal bij een bid staat dan ook de visie die de evenementenorganisator heeft op een het evenement en de manier waarop de organisator dit uitdraagt. Een visie bestaat uit meer dan een logo en slogan, het werkt door op elk element van het bid. De formulering van de visie kan afhangen van: 

  • Waardes van de sport;
  • Cultuur binnen de Internationale Federatie;
  • Ambitie van de lokale organisatie (bond, stad, provincie etc.);
  • Relevante maatschappelijk thema’s;
  • Voor de Internationale Federatie en besluitmakers belangrijke thema’s (analyseresultaten haalbaarheid).
  • Unique Selling Points van de gaststad/-steden;
  • Unique Selling Points concurrenten; (wel kennen maar niet in het bid benoemen)
  • Andere relevante overwegingen.

Hoe duidelijker de visie is, hoe makkelijker je deze kan overdragen en hoe krachtiger je boodschap wordt. Vanuit deze geformuleerde visie en bekende gegevens vanuit het haalbaarheidsonderzoek kom je tot de basis van het bid.

De uiteindelijk geformuleerde visie geeft antwoord op de vraag: Wat willen we zijn? Om die vraag te kunnen beantwoorden, worden onderstaande deelvragen gebruikt bij het bepalen van de visie:

  • Wat is ons toekomstbeeld? Wat zijn onze lange termijn ambities? Wat willen we bereiken?
  • Wat is ons gemeenschappelijk beeld van een gewenste en haalbaar geachte toekomstige situatie en van het veranderingstraject dat nodig is om daar te komen?
  • Waar staan we voor, wat verbindt ons, wie willen we zijn en wat is essentieel in onze houding en waar geloven we in (kernwaarden)?