Nieuws

Februari 2024, zes maanden na de start van het programma, leveren de Moves onderzoekers hun eerste producten op, in de vorm van vier ‘whitepapers’, een voor ieder van de vier onderscheiden werkpakketten. Deze white papers vormen de basis voor de onderzoeken de aankomende jaren.

Op deze pagina zal het laatste nieuws over het onderzoeksprogramma Moves gedeeld worden. 

Terug naar Onderzoeksprogramma Moves

2-12-2024 | Meta analyse publiek-private samenwerking bij topsportevenementen

Het onderzoeksprogramma MOVES heeft een nieuwe meta-analyse uitgebracht dat zich richt op de Nederlandse praktijk van samenwerking bij de organisatie van topsportevenementen. Om inzicht te krijgen in de kenmerkende eigenschappen van publiek-private samenwerking is op basis van rapportages van topsportevenementen vanaf 2010 is deze studie uitgevoerd. Deze publicatie maakt deel uit van werkpakket 2 van het Moves project (publiek-private samenwerking).

Ten eerste worden de doelen van samenwerking uiteen gezet, vervolgens de verschillende manieren van samenwerking en ten derde worden de betrokken partners in de samenwerking uitgelicht. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen publieke, for-profit en not for-profit partners.

Op basis van de meta-analyse wordt een viertal kenmerken geconcludeerd, maar blijkt ook dat er nog maar weinig bekend is over de condities die leiden tot een goede publiek-private samenwerking. 

Bij vragen over de meta-analyse kun je contact opnemen met de projectleider van de Universiteit Utrecht, Arnout Geeraert, a.n.p.geeraert@uu.nl of onderzoeker Chris Noij c.noij@uu.nl.

Dopingautoriteit Case 63

MOVES Meta Analyse

Download hier de meta analyse publiek-private samenwerking bij topsportevenementen

2-12-2024 | Whitepaper over de economische effecten van topsportevenementen

Het MOVES onderzoeksprogramma over topsportevenementen in Nederland heeft een derde whitepaper uitgebracht over de economische effecten bij topsportevenementen. Het whitepaper richt zich zowel op de wetenschappelijke kennis over dit thema als over de praktische uitkomsten van onderzoek in Nederland op dit thema.

Wetenschappelijk onderzoek toont dat topsportevenementen economische kansen bieden via werkgelegenheid, consumptie en toerisme, maar er is weinig bewijs over de duurzaamheid van deze economische effecten. Studies wijzen vooral op de tijdelijke voordelen, terwijl de kosten van met name mega-evenementen zoals de Olympische Spelen vaak hoger uitvallen dan verwacht. Praktijkgericht onderzoek, vooral via de WESP-methode, laat zien dat de economische impact  onder grote en middelgrote evenementen in Nederland sterk varieert. Een blik op tien recente grote topsportevenementen laat zien dat er grote verschillen zijn in de additionele bestedingen, maar ook het aantal overnachtingen van bezoekers.

Het bedrijfsleven gebruikt topsportevenementen als platform met name voor merkactivatie en netwerkmogelijkheden. Sponsoring is daarvoor een belangrijk middel, waarbij eenmalige topsportevenementen veelal als minder aantrekkelijk word gezien, juist vanwege hun beperkte continuïteit. Bedrijven richten zich wel steeds meer op evenementen vanuit een maatschappelijk oogpunt.

De toeristische sector kan van topsportevenementen profiteren via verhoogde bestedingen in onder meer horeca en hotels. Topsportevenementen kunnen daarnaast bijdragen aan het verbeteren en uitdragen van een imago van een regio en leiden tot herhaalbezoek. Over de werkzame mechanismen daarvan is nog weinig bekend. Vervolgonderzoek moet meer inzicht geven op de vraag op welke manier topsportevenementen en het bedrijfsleven (de toeristische sector in het bijzonder) beter van elkaar kunnen profiteren.

Vragen over het whitepaper: neem contact op met dr. Willem de Boer van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (willem.deboer@han.nl).

Dopingautoriteit Case 63

MOVES Whitepaper

Download hier het Whitepaper Economische effecten van topsportevenementen

24-10-2024 | Whitepaper over publiek-private samenwerking bij Nederlandse topsportevenementen

Het onderzoeksprogramma MOVES heeft een nieuw whitepaper uitgebracht dat zich richt op de publiek-private samenwerking bij de organisatie van Nederlandse topsportevenementen. Dit brengt de bestaande wetenschappelijke kennis in kaart en identificeert zowel de kansen als de bedreigingen die deze samenwerkingsvorm met zich meebrengt voor het management van topsportevenementen.

De publicatie onderstreept de complexiteit van governance netwerken in de sport, waarbij conflicten en bestuursfalen kunnen voorkomen door de diversiteit van belangen onder betrokken actoren. Het benadrukt de noodzaak voor het ontwerpen van robuuste institutionele structuren die inclusiviteit en verantwoording bevorderen om deze uitdagingen aan te pakken.

Verder worden er praktische oplossingen aangeboden om de valkuilen van publiek-private samenwerking te vermijden, zoals het implementeren van meta-governance praktijken en het versterken van interne en externe legitimiteit. Deze benaderingen zijn essentieel voor het opbouwen van duurzame en effectieve samenwerkingsverbanden die publieke waarden zoals duurzaamheid, gezondheid en inclusiviteit kunnen waarborgen.

Dit schetst overigens geen volledig beeld. Er is namelijk onvoldoende wetenschappelijke kennis voorhanden over publiek-private samenwerking bij topsportevenementen. Vervolgonderzoek moet leiden tot die kennis, waaronder een meta-studie van internationale evaluaties en een analyse van best practices uit zowel nationale als internationale contexten. Deze inzichten zullen helpen om de voorwaarden te schetsen voor efficiënte en democratisch legitieme samenwerkingen bij toekomstige topsportevenementen in Nederland.

Bij vragen over het whitepaper kun je contact opnemen met de projectleider van de Universiteit Utrecht, Arnout Geeraert, a.n.p.geeraert@uu.nl

Dopingautoriteit Case 63

MOVES Whitepaper

Download hier het Whitepaper Publiek-private samenwerking bij topsportevenementen

10-10-2024 | Opening inschrijving kennisevent

Ontdek en vergroot samen de maatschappelijke waarde van topsport!

Leer hoe samenwerking tussen topsport, bedrijfsleven, overheden en onderzoekers de maatschappelijke waarde van topsport kunnen vergroten. Op dit kennisevent wordt onderzoek, innovatie en praktijkvoorbeelden over het benutten van bereik, zichtbaarheid en waarde van topsport gedeeld. Meld je aan voor het evenement dat plaatsvindt op 3 december 2024, 10.00 – 16.30 uur in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam.

Wat kun je verwachten?

  • Opening: André Cats (directeur topsport NOC*NSF) blikt in het plenaire deel van het programma terug op de sportzomer en geeft zijn visie op de maatschappelijke waarde van topsport.
  • Keynote: Onderzoeker Dr. Niek Mouter (TU Delft) buigt zich over het beter leren begrijpen wat de maatschappelijke waarde van topsport is via participatieve waarde-evaluatie.
  • Sector update: Lisanne Balk (Mulier Instituut) geeft een toelichting op de stand van zaken van topsport in Nederland.
  • Deelsessies Verdiep je samen met anderen in duurzaamheid, de topsporter als rolmodel, innovatie, topsport voor stad en regio, draagvlak en betrokkenheid bij topsportevenementen, economische waarde en USP van de para-topsport.
  • Panelgesprek: Samen voortuitkijken naar onderzoek en innovatie in de komende jaren en hoe die kunnen bijdragen aan het vergroten en zichtbaarder maken van de maatschappelijke waarde van topsport.
  • Nog veel meer: Een uitgelegen kans om ervaringen en ideeën uit te wisselen, en samen nieuwe plannen te maken.

Bekijk het programma, kies je deelsessies en schrijf je direct in. Inschrijven kan tot en met 25 november 2024 of tot het maximaal aantal deelnemers is bereikt. Schrijf je snel in, ook zodat je naar de deelsessies kunt die het meest interessant voor jou zijn.

Partners
Dit evenement organiseert ZonMw samen met Reimagine sports en het onderzoeksprogramma Maatschappelijk Onderzoek voor Evenementen in de Sport (MOVES). Daarnaast wordt het uitgevoerd met medewerking van NOC*NSF, Sportinnovator, Vereniging Sport en Gemeenten, Multi-Sportcampus Traiectum en het Kenniscentrum Sport en Bewegen.

 

10-07-2024 | Whitepaper over betrokkenheid en draagvlak van topsportevenementen

Het onderzoeksprogramma MOVES heeft een nieuwe whitepaper gepubliceerd die focust op de betrokkenheid en het draagvlak van Nederlandse topsportevenementen. Deze publicatie is onderdeel van het bredere onderzoeksprogramma dat de maatschappelijke impact van topsportevenementen onderzoekt, in lijn met het Nationale Sportakkoord en de Nederlandse Topsportevenementen Strategie 2021-2030.

Het whitepaper biedt een overzicht van de huidige kennis over hoe topsportevenementen verschillende groepen binnen de samenleving bereiken en betrekken. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen positief staan tegenover deze evenementen, vooral degenen die zelf actief sporten. Het benadrukt het belang van het creëren van betekenisvolle ervaringen om de betrokkenheid verder te vergroten.

Er zijn echter nog kennishiaten, zoals hoe verschillende groepen in de samenleving worden bereikt en hoe verschillende typen topsportevenementen verschillende niveaus van betrokkenheid laten zien. Het onderzoeksprogramma MOVES zal deze hiaten de komende jaren aanpakken. Zo zal o.a. met behulp van Participatieve Waarde Evaluatie onderzoek plaatsvinden naar welke aspecten van topsportevenementen door het Nederlandse publiek worden gewaardeerd.

Dit whitepaper is het eerste in een reeks. In de tweede helft van 2024 zullen er ook whitepapers verschijnen over publieke private samenwerking, brede economische impact en maatschappelijke impact.

Dopingautoriteit Case 63

MOVES Whitepaper

Download hier het Whitepaper Betrokkenheid en Draagvlak van Nederlandse Topsportevenementen

05-12-2023 | Lancering Moves

Op dinsdag 28 november 2023 is op congrescentrum Papendal tijdens het partnerevenement van het Coördinatie- en Informatiepunt Topsportevenementen (CIT) het MOVES onderzoeksinitiatief aan een divers publiek van stakeholders in zowel de top- en breedtesport voorgesteld.

Dr. Willem Boer, projectleider van MOVES onthulde het logo en de missie van dit initiatief. De Boer benadrukte hoe Nederland uitblinkt in het organiseren van een breed scala aan internationale toonaangevende topsportevenementen, maar evengoed een lacune kent in het begrijpen van hun maatschappelijke waarde.

Van het consortium waren aanwezig: Willem de Boer, Jelle Schoemaker en Sebastiaan de Cocq (Hogeschool Arnhem en Nijmegen); Paul Hover en Eva Heijnen (Mulier Instituut); en Cem Tinaz (Haagse Hogeschool). Arnout Geeraert (Universiteit Utrecht) en Koen Breedveld (Haagse Hogeschool) waren afwezig. De Moves-onderzoekers zijn de hele dag aanwezig geweest om deel te nemen aan de discussie en vragen over het project te beantwoorden.

Zie ook het lanceringsbericht vanuit ZonMw.

Logo's 1 (1)