Best practices

Lees hier het laatste nieuws over ons meerjarige traject: De verduurzaming van internationale topsportevenementen
Het Versnellingsprogramma Duurzame en Circulaire Topsportevenementen heeft in 2024 mooie stappen gezet op weg naar een duurzame toekomst voor de Nederlandse sportwereld.
Samen met de kopgroep en het gehele netwerk delen we kennis om concrete duurzaamheidsdoelen op het gebied van energie, materialen, water, voedsel & dranken en mobiliteit te behalen. In 2025 en 2026 gaan we deze ook zoveel mogelijk toepassen door zes toonaangevende sportevenementen te begeleiden. Dankzij de begeleiding van experts zullen er niet alleen impactmetingen worden uitgevoerd, maar ook tastbare resultaten worden geboekt. En het mooie is: de inzichten uit dit traject zijn niet alleen voor de geselecteerde evenementen, maar zullen ook op regelmatige basis worden gedeeld.

Het festival op de Ring tijdens het 750-jarig bestaan van Amsterdam
Vanwege het festival Op de Ring voor het 750-jarige jubileum van Amsterdam werd een groot deel van de Ring A10 enkele dagen afgesloten. Op zaterdag 21 juni was de binnenste ring overdag en in de avond dé plek voor feestvierende bezoekers.
Veel organisatoren vinden het lastig: hoe spoor je bezoekers aan om niet met de auto naar je evenement te komen, zonder dat het belerend overkomt of drempels opwerpt? Een mooi voorbeeld van hoe het wél kan, kun je vinden bij Amsterdam 750.
Wat maakt deze aanpak inspirerend?
- Positieve toon: Geen ‘moetens’ of verboden, maar een uitnodiging om de stad op een ontspannen en duurzame manier te beleven.
- Duidelijke route-informatie: Heldere uitleg over OV-opties, fietsvoorzieningen en looproutes maken het makkelijk voor bezoekers om een alternatief te kiezen.
- Beleving centraal: Minder auto’s betekent niet alleen minder uitstoot, maar ook meer ruimte, veiligheid en sfeer.
Voor andere organisatoren een mooi voorbeeld
Of je nu een festival of sportevenement organiseert – het loont om actief na te denken over duurzame bereikbaarheid. De aanpak van Amsterdam 750 laat zien dat het kan: laagdrempelig, inspirerend en effectief. Door slimme communicatie help je bezoekers op weg én draag je bij aan een prettiger en duurzamer evenement.
Van 15 tot en met 17 maart 2024 vond in Nederland het WK shorttrack plaats. Voor de gelegenheid was het Rotterdamse Ahoy tot tijdelijke schaatsbaan omgetoverd. En dat niet alleen. Het ging hier namelijk ook om een extra duurzame variant. In deze vorm de eerste ter wereld!
Zeven jaar geleden vond ook al een WK shorttrack op een tijdelijke ijsbaan plaats in Ahoy. Deze maakte gebruik van aggregaten die draaiden op diesel. Dit keer werkten de machines op – door zonne-energie opgewekte – elektriciteit. Ook de koelmachines zijn daarnaast efficiënter gemaakt. Hierdoor nemen ze gas terug als het ijs de juiste temperatuur bereikt heeft. Bovendien wordt de warmte die vrijkomt bij het koelen gebruikt om het water voor de dweilmachine te verwarmen en het schaafsel van het ijs om te smelten. Hierdoor is er vijftig procent minder water nodig.
Het idee voor deze extra duurzame tijdelijke ijsbaan ontstond anderhalf jaar daarvoor in Seattle bij een congres over verduurzaming.
Lees hierboven het inspirerende verhaal over de totstandkoming van deze tijdelijke ijsbaan.

Tijdens dit evenement reizen dagelijks duizenden bezoekers af naar Circuit Zandvoort. De organisatie van de Dutch Grand Prix heeft de ambitie om de duurzaamste race van de Formule 1-kalender te worden. Dit doen ze onder andere door het stimuleren van duurzame vervoersopties voor bezoekers. Op de website lees je welke opties ze hun bezoekers bieden om duurzaam te kiezen.
Een mix van bewezen duurzaamheidsmaatregelen en vernieuwende technologie zorgt ervoor dat de voetafdruk van het stadion en bezoekers geminimaliseerd wordt. Door deze aanpak is de Johan Cruijff ArenA een van de duurzaamste stadions ter wereld. Meer informatie over deze aanpak is te vinden op de website.
“We zijn trots een van de duurzaamste stadions ter wereld te zijn en een bijdrage te leveren aan slimme steden als de stad Amsterdam.”


