Best practices
Van 15 tot en met 17 maart 2024 vond in Nederland het WK shorttrack plaats. Voor de gelegenheid was het Rotterdamse Ahoy tot tijdelijke schaatsbaan omgetoverd. En dat niet alleen. Het ging hier namelijk ook om een extra duurzame variant. In deze vorm de eerste ter wereld!
Zeven jaar geleden vond ook al een WK shorttrack op een tijdelijke ijsbaan plaats in Ahoy. Deze maakte gebruik van aggregaten die draaiden op diesel. Dit keer werkten de machines op – door zonne-energie opgewekte – elektriciteit. Ook de koelmachines zijn daarnaast efficiënter gemaakt. Hierdoor nemen ze gas terug als het ijs de juiste temperatuur bereikt heeft. Bovendien wordt de warmte die vrijkomt bij het koelen gebruikt om het water voor de dweilmachine te verwarmen en het schaafsel van het ijs om te smelten. Hierdoor is er vijftig procent minder water nodig.
Het idee voor deze extra duurzame tijdelijke ijsbaan ontstond anderhalf jaar daarvoor in Seattle bij een congres over verduurzaming.
Lees hierboven het inspirerende verhaal over de totstandkoming van deze tijdelijke ijsbaan.
Tijdens dit evenement reizen dagelijks duizenden bezoekers af naar Circuit Zandvoort. De organisatie van de Dutch Grand Prix heeft de ambitie om de duurzaamste race van de Formule 1-kalender te worden. Dit doen ze onder andere door het stimuleren van duurzame vervoersopties voor bezoekers. Op de website lees je welke opties ze hun bezoekers bieden om duurzaam te kiezen.
Een mix van bewezen duurzaamheidsmaatregelen en vernieuwende technologie zorgt ervoor dat de voetafdruk van het stadion en bezoekers geminimaliseerd wordt. Door deze aanpak is de Johan Cruijff ArenA een van de duurzaamste stadions ter wereld. Meer informatie over deze aanpak is te vinden op de website.
“We zijn trots een van de duurzaamste stadions ter wereld te zijn en een bijdrage te leveren aan slimme steden als de stad Amsterdam.”