3. Reizen en Transport

Het verduurzamen van mobiliteit vormt een grote maatschappelijke uitdaging. Verschillende factoren spelen hierbij een rol, en aanpassingen in publieke voorzieningen of het openbaar vervoer kunnen vele jaren in beslag nemen. Innovaties op het gebied van duurzaam transport en persoonlijke vervoermiddelen zijn ook afhankelijk van internationale ontwikkelingen en innovaties.

Terug naar Toolbox met maatregelen

In 2025 leggen we, samen met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, vanuit het CIT Versnellingsprogramma extra nadruk op het verminderen van CO2-uitstoot rondom mobiliteit bij topsportevenementen. 

De eerste metingen tonen aan dat mobiliteit vaak een aanzienlijke invloed heeft op de algehele CO2-footprint van deze evenementen, wat wordt bemoeilijkt door de betrokkenheid van diverse publieke en private stakeholders. 

We werken aan etalageprojecten en pilots die op korte termijn uitgevoerd kunnen worden, met testlocaties buiten stadscentra om multimodale bereikbaarheid en gedragsstimulering te verkennen. 

Op lange termijn onderzoeken we de mogelijkheid om een platform te ontwikkelen waarin meerdere evenementen samenwerken aan innovatieve mobiliteitsoplossingen, zoals gedeelde hubs en slimme verkeerssystemen. Ook verkennen we de optie van een showcase voor duurzame mobiliteit in de (sport)zomer van 2026, met schaalbare oplossingen voor de toekomst.

Grootste negatieve (CO2) impact op topsportevenementen

Reizen en transport lijkt momenteel de grootste negatieve (CO2) impact te hebben op sportevenementen. Denk bijvoorbeeld aan sportevenementen met internationale deelnemers, waarbij veel reisbewegingen nodig zijn om de sporters bij elkaar te krijgen. Ook fans en supporters reizen naar de evenement locatie, en er is transport nodig voor materialen, apparatuur, catering en andere voorzieningen. Bij de organisatie van sportevenementen kan men invloed uitoefenen op de manier waarop leveranciers en fans naar het sportevenement reizen.

Ambitie voor 2030

Geen gebruik van fossiele brandstoffen voor vervoer. Leveranciers, fans, personeel en sporters maken gebruik van vervoermiddelen die worden aangedreven door spierkracht, duurzame energie, elektriciteit, waterstof of ze maken gebruik van het openbaar vervoer.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Beperken van het aantal beschikbare parkeerplaatsen.
  • Stimuleren van carpoolen (met elektrische voertuigen).
  • Stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer.
  • Aanbieden van duurzaam vervoer voor de "last mile" (bijvoorbeeld deelfietsen, stepjes, enzovoort).
  • Afspraken maken met leveranciers over elektrisch vervoer en het verminderen van uitstoot bij transport en logistiek.

 

Routekaart 02

Samenwerken Met NS

Ben je als topsportevenementorganisator ook benieuwd hoe jij met NS kunt samenwerken om de CO2-uitstoot van jouw evenement aanzienlijk te verlagen? Dat kan al heel eenvoudig! Je kunt bijvoorbeeld een partnerpagina aanmaken of via affiliatie marketing een NS-banner op je website plaatsen. Bekijk de presentatie en lees verder hoe je deze samenwerking kunt starten

Zelf inzicht krijgen in de CO2 uitstoot van uw sportevenement?

Krijg inzicht in de CO2 uitstoot van uw sportevenement door de topsportevenementenmonitor te bezoeken

De impact van het mobiliteitsthema wordt gemeten aan de hand van de CO2-uitstoot, waarbij een bepaald percentage van de gemiddelde uitstoot wordt toegewezen aan de verschillende voertuigen.